
Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna om fjärrvärme. Har du någon annan fråga? Kontakta oss gärna!
Vilka kan ansluta till fjärrvärmenätet?
De flesta hus som ligger utmed eller i anslutning till det befintliga fjärrvärmenätet kan anslutas. Även hus i områden där fjärrvärme inte finns idag kan ansluta, men då krävs det oftast att flera i området ansluter samtidigt. Kontakta oss gärna för att prata mer om just dina förutsättningar.
Om det finns fjärrvärme i gatan utanför ditt hus är det i regel bara att sätta igång. Vi gräver ner fjärrvärmerör från din bostad fram till de befintliga rören och kopplar ihop er med fjärrvärmenätet.
Om fjärrvärme finns i området men några hus bort kan du i regel också ansluta din bostad. Om det krävs ett större grävjobb för att nå fram till din tomtgräns så är det bäst att flera i området går ihop och ansluter samtidigt.
Bor du en bit från det befintliga fjärrvärmenätet, men i ett större bostadsområde kan det fortfarande vara möjligt att ansluta till fjärrvärmenätet, om flera av dina grannar ansluter sina hus samtidigt. Om det finns ett stort intresse i ett område gör vi en kostnadsberäkning och lämnar vi ett prisförslag till alla i området om vi anser att det är genomförbart.
Bor du mycket långt från fjärrvärmenätet är fjärrvärme tyvärr inte ett möjligt alternativ.
Om jag bestämmer mig nu, när kan jag få fjärrvärme?
Vanligtvis installerar vi fjärrvärme till nya kunder under perioden maj-oktober. Kontakta oss för mer exakt tidplan.
Var i huset går ledningarna in?
Tillsammans med vår projektör kommer ni överens om var det är lämpligast.
Ansvarar ni för att det blir fint på gräsmattan efter installationen?
I vårt åtagande ingår återställning av berörda ytor med undantag för till exempel platt- och stensättningar, staket, häckar, mur eller altan som kan finnas i vägen.
Hur gör ni om det står en häck eller mur i vägen?
Om det är möjligt gräver vi en tunnel under häckar och murar men eventuella byggnadsarbeten ingår inte i vårt åtagande. Vi ersätter inte till exempel platt- och stensättningar, staket, häckar, mur eller altan som kan finnas i vägen om vi behöver ta bort detta.
Är det möjligt att kombinera fjärrvärme med annan uppvärmningsform?
Det går bra att nyttja fjärrvärme i kombination med annan värmekälla, men det är inte nödvändigt att ha en egen reservlösning.
Med fjärrvärme blir murstocken och/eller skorstenen kall, medför det problem?
Våra erfarenheter är att detta inte är något bekymmer, men det kan vara idé att se över att ventilationen i huset är bra, samt eventuellt sätta in ett element i pannrummet om det inte finns sedan tidigare.
Särredovisning - vad är det?
Vi är enligt lag ålagda att årligen upprätta en separat balans- och resultaträkning för Fjärrvärme-verksamheten (en särredovisning/årsrapport). Särredovisningen skall återspegla hur verksamhetens intäkter förhåller sig till kostnaderna för att ordna och driva fjärrvärmenätet. Nedan finner du de senaste årens särredovisningar för Fjärrvärme-verksamheten vid Härnösand Energi & Miljö AB.
Hur kan jag se min förbrukning på fjärrvärme?
Du hittar din förbrukning via Mina sidor här på vår webbplats. Du loggar enkelt in med Mobilt bank-ID eller kundnummer. När du har loggat in klickar du på Mina rapporter i överkant på sidan. Där kan su välja att se din förbrukning av fjärrvärme, vatten och el.
Vad gör jag om det droppar vatten från fjärrvärmeanläggningen?
Du kan alltid kontakta oss för service på din fjärrvärmeanläggning. Kontakta Kundservice på 0611-55 75 00 så lägger de in ditt ärende och skickar servicepersonal.
Om du har serviceavtal kostar servicen inget extra. Läs mer om serviceavtal här.
Vad ska jag göra om det är för kallt eller för varmt inomhus?
Vart vänder jag mig om jag saknar varmvatten?
Ibland måste vi stänga av fjärrvärmen när vi utför olika arbeten på fjärrvärmenätet. Med värmen försvinner även varmvattnet. Du kan se aktuella driftstörningar på vår webbsida under rubriken Driftinformation. Om det inte är något pågående arbete i ditt område, kontakta Kundservice på 0611-55 75 00 och gör en felanmälan.
Vad är ett serviceavtal för fjärrvärme?
Fjärrvärme är enkelt, tryggt och bekvämt. För att anläggningen ska fungera optimalt behöver den ses över med jämna mellanrum. Vi erbjuder service av din fjärrvärmeanläggning, med eller utan serviceavtal. Utan serviceavtal betalar du en grundavgift samt en timtaxa när vi servar din anläggning. Om du tecknar serviceavtal med oss betalar du en fast månadsavgift och får därmed automatiskt funktionskontroll vartannat år samt rabatt på, eller kostnadsfria reservdelar, beroende på vilket avtal du väljer. Läs mer om serviceavtal här.