En vattenläcka kan uppstå både på huvudledningen och inom den egna fastigheten helt utan förvarning. Därför kan det vara bra att veta vad du kan göra om läckan sker hemma hos dig eller vad som händer när en läcka sker på det allmänna nätet.
När det sker en läcka på det allmänna VA-ledningsnätet är det viktigt att läckan anmäls direkt till vår Kundservice på telefonnummer 0611-55 75 00. Efter kontorstid är det 0611-55 75 55 som är vårt journummer. När vi mottagit felanmälan, så sätts berörd personal in så snabbt som möjligt i arbetet.
Vi lägger även upp driftinformation på webbsidan och skickar ut SMS till de som berörs av läckan. Är du osäker på om en vattenläcka har anmälts till oss så kan du allltså se om det ligger driftinformation om den på vår webbsida. Om du inte har möjlighet att besöka vår webbsida är det alltid bättre att anmäla läckan till vår Kundservice för säkerhets skull.
Du bör ha som rutin att med jämna mellanrum kontrollera mätarställningen på din vattenmätare. Jämför den med vad det står på din VA-faktura. På så sätt kan du upptäcka eventuella läckor, otäta kranar och rinnande toalettstolar i tid.
Du behöver alltid kontakta oss när något hänt eller behöver åtgärdas med vattenmätaren eller om vattnet måste stängas av ute i gatan.
Kontakta oss minst tre arbetsdagar i förväg så att vi kan kontrollera funktionen på vår avstängningsventil och planera in arbetet.
Enkla sätt att kolla om du har en vattenläcka och vad du kan göra för att spara på vattnet.
Om olyckan är framme. Vem du ska kontakta och du vad ska göra. Vi vägleder dig!