Felsök hemma vid strömavbrott

Ett strömavbrott kommer sällan lägligt! För att spara på tid och resurser ska du göra en enkel felsökning innan du kontaktar oss. Följ stegen nedan!

Om strömavbrottet innebär omedelbar livsfara - ring 112!

1. Har grannarna el?

Lyser det hos grannen? Fungerar gatubelysningen?

JA: Om du ser att det lyser kring din fastighet/i trapphuset är det mycket troligt att något är fel i din egen elanläggning. Kontrollera om någon av dina säkringar har gått. Säkringarna sitter i en box i din bostad, ofta högt upp på väggen. Nya typer av automatsäkringar har en vipparm som normalt sett ska vara riktad uppåt. Om den har fallit ner har säkringen gått. Äldre typer av skruvsäkringar (proppar) har ett litet stift i sin mitt. När det har lossnat betyder det att säkringen har gått och måste bytas.

Innan du börjar kontrollera dina säkringar rekommenderar vi dig att läsa om elsäkerhet i hemmet om du är det minsta osäker. Annars kan du alltid kontakta en behörig elinstallatör.

NEJ: Då är det troligt att problemet ligger i vårt elnät - och du kan gå direkt till punkt 7.

OBS! Om du har konstaterat att strömavbrottet är omfattande - till exempel om du bor i centralorten och ser att hela eller större delar av staden är strömlöst - behöver du INTE kontakta oss eller göra en felanmälan. Våra system meddelar oss direkt vid stora avbrott.

2. Kan någon apparat ha orsakat strömavbrottet?

Kanske drog du igång en maskin, kopplade in ett gammalt våffeljärn eller hade ovanligt många elapparater igång samtidig som kan ha orsakat avbrottet? Stäng av (koppla helst ur från väggen) berörda apparater och byt/återställ propp/automatsäkring som lösts ut för att se om det hjälper.

3. Är du helt eller bara delvis utan el?

Kolla om det är strömlöst överallt eller bara i vissa delar hemma. Om du är delvis utan el så kan det vara en säkring som har gått - se ovan.

4. Har jordfelsbrytaren löst ut?

Testa först att slå ifrån alla säkringar och sen återställa jordfelsbrytaren. Slå sedan till en säkring i taget tills du hittat felet. Kontakta annars en behörig elinstallatör.

6. Kontrollera dina elcentraler

Huvudbrytaren, mätarsäkringarna och elmätaren finns på din mätartavla. I flerfamiljshus kan den finnas i lägenheten, källaren eller i trapphuset. I enfamiljshus kan den istället finnas på fasaden och i äldre villor inomhus. Ser du text på elmätarens display tyder det på att du har spänning fram till mätaren, då är det inget fel på elnätet, utan felet finns någonstans i din egen anläggning. Kontakta en elinstallatör.

7. Kontrollera vår driftinformation

Finns felet registrerat under Driftinformation? Om så är fallet behöver du inte felanmäla. Prenumerera på vår driftinformation för att få uppdateringar om ärendet.

8. Skicka in felanmälan

Gör en felanmälan endast om alla dessa kriterier uppfylls:

  • Du är elnätskund hos oss
  • Din elmätare får inte ström
  • Fler än ditt hushåll är drabbat men området är begränsat - max ett kvarter/en by (större avbrott känner våra system av direkt)
  • Ingen relevant driftinformation finns registerad på hemsidan.
  • Det har varit strömlöst längre än 15 minuter

OBS! När du felanmäler påbörjar vi en felsökning. Vi åtgärdar givetvis alla eventuella fel i elnätet fram till din anläggning utan kostnad. Skulle vi under felsökningen istället finna orsaken i din egen elanläggning kommer du faktureras en avgift på 1 500 kronor.

Viktigt vid konstaterad eller misstänkt skada på ledning:

  • Håll rejält avstånd till ledningen
  • Om personskada uppstått - Ring 112!
  • Kontakta oss via telefon: 0611-55 75 00
  • Stanna kvar på platsen och bevaka!
  • Rör inte en person som är i kontakt med ledningen - Ring 112!
  • Försök inte själv åtgärda skadan

Elsäkerhet i hemmet

Vet du vad du får och inte får göra med elen hemma? Vi guidar dig i bra-att-veta-djungeln.

Kontakta Kundservice

Kundservice nås på telefon vardagar 07.00-15.00.