Om våra nya fakturor och Billogram

Från och med juni 2022 fick våra fakturor ett nytt utseende. Då anslöt vi till faktureringstjänsten Billogram för att underlätta för våra kunder med bland annat fler betalningsalternativ som till exempel Swish och en smidig direktkanal till Kundservice via webbfakturan om frågor uppstår. Ett viktigt mål är också att få ner antalet pappersfakturor för att spara på resurser i form av papper, kuvert och brevtransport med bil.

Som kund behöver du inte vidta någon åtgärd

Kunder med e-faktura och autogiro behåller automatiskt samma tjänster som tidigare. Får du pappersfaktura betalar du den som vanligt - kontrollera dock att du betalar till det nya bankgironumret som står på fakturan.

Har du pappersfaktura idag? Anmäl byte till webbfaktura här

Eller så kontaktar du kundservice via telefon: 0611-55 75 00 eller e-post: kundservice@hemab.se

Frågor och svar om våra nya fakturor

Allmänt om samarbetet med Billogram

Hur?

Billogram är en faktureringstjänst som HEMAB från och med juni 2022 använder sig av för att skapa och skicka fakturor. Med andra ord så är det fortfarande HEMAB som står som fakturautställare och det är också vi som i slutänden tar emot din inbetalning. En stor styrka med Billogram är deras dynamiska, digitala webbfaktura där både kunder och HEMAB får tillgång till en rad smarta funktioner och tjänster.

Du som kund behöver inte vidta några speciella åtgärder i och med förändringen. Dina tidigare val av till exempel e-faktura fortsätter gälla och fungerar som tidigare. Har du tidigare haft enbart pappersfaktura betalar du den precis som vanligt även i fortsättningen - men var noga att du matar in det nya bankgironumret som står på aktuell faktura.

När?

Sedan juni 2022 är vi anslutna till Billogram

Varför?

Vi vill kunna erbjuda en så flexibel, modern och klimatsmart fakturahantering som möjligt. I och med detta samarbete kan vi erbjuda allt från en klassisk pappersfaktura till exempelvis betalning med Swish. Vårt digitaliseringsarbete har pågått i många år och detta är ytterligare ett naturligt steg att ta för att hålla oss relevanta och hållbara - nu som väl som i framtiden.

Behöver jag som privatkund vidta någon åtgärd?

Nej.

Har du e-faktura och/eller autogiro har det flyttats över till det nya systemet. Kontakta vår kundservice om något inte stämmer.

Har du pappersfaktura betalar du fakturan från HEMAB som vanligt - det enda är att den ser lite annorlunda ut och har ett nytt bankgironummer (se info nedan). I annat fall kontaktar vi dig.

Några saker du behöver tänka på från och med juni 2022:

  • Fakturorna har ett nytt bankgironummer:
    5825-6926 (manuell inbetalning)
    5825-7023
    (e-faktura)
  • Betala det exakta beloppet som är angivet på fakturan - gör alltså inte egna öresutjämningar
  • Betala EN faktura i taget - slå aldrig ihop flera fakturor

Om du tar emot pappersfaktura idag så uppmuntrar vi verkligen att du istället väljer de digitala faktureringsalternativen (webbfaktura eller e-faktura) då de innebär så många fördelar för dig som kund, oss som företag och för miljön inte minst! Varje faktura som levereras digitalt - istället som ett utskrivet papper som behöver transporteras till kunden via postbil - gör skillnad.

Med pappersfaktura är det dessutom lätt att någon siffra hamnar tokigt när man ska betala den manuellt. Det brukar ordna sig tillslut, men vår ekonomiavdelning och kundservice får lägga ganska mycket tid på att rätta dessa fel. Fel som faktiskt går att undvika och låta oss spara både tid och pengar som vi istället kan lägga på att erbjuda en än mer effektiv service och konkurrenskraftiga priser.

Har du pappersfaktura? Anmäl byte till webbfaktura här

Eller så kontaktar du kundservice via telefon: 0611-55 75 00 eller e-post: kundservice@hemab.se

Behöver jag som företagskund vidta någon åtgärd?

Nej, som företagskund behöver du inte vidta någon speciell åtgärd i samband med att HEMAB ansluter till Billogram. Om så är fallet kontaktar vi er.

Det finns dock några saker du behöver tänka på från och med juni 2022:

  • Fakturorna har ett nytt bankgironummer:
    5825-6926 (manuell inbetalning samt EDI/SVE-faktura)
    5825-7023
    (e-faktura, ej EDI/SVE-faktura)
  • Betala det exakta beloppet som är angivet på fakturan - gör alltså inte egna öresutjämningar
  • Betala EN faktura i taget - slå aldrig ihop flera fakturor

Felaktiga betalningar nekas av det nya systemet och återbetalas direkt. Överväg därför att betala via digital faktura för att undvika felaktig inmatning.

Vilka sorters fakturor erbjuder HEMAB - och vad skiljer dem åt?

Fakturaalternativen kan kännas som en snårig djungel - men här försöker vi reda ut begreppen. Från och med juni 2022 erbjuder vi tre leveranssätt av fakturor:

Webbfaktura

Den stora nyheten! De kunder som har valt webbfaktura eller faktura via e-post får nu en länk som öppnar webbfakturan i enhetens webbläsare där man snabbt och smidigt kan betala, läsa tydliga specifikationer samt ladda ner fakturan som PDF. Du behöver inte mata in några fakturauppgifter manuellt vilket minimerar felaktiga betalningar. Här kan du även aktivera autogiro med ett par klick och enkelt komma i kontakt med vår kundservice (scrolla längst ner på fakturan och klicka på "Kontakta oss"). Vi är väldigt glada att nu kunna erbjuda en efterfrågad möjlighet att betala via Swish!

E-faktura

Precis som webbfaktura är detta ett digitalt, klimatsmart alternativ. Då kommer faktura från oss direkt till din bank och du behöver inte mata in några fakturauppgifter manuellt - du bara godkänner betalningen till mottagaren "HEMAB / Billogram" helt enkelt. Vissa banker erbjuder automatisk dragning likt autogiro. E-faktura är ett bra alternativ om du vill samla och betala dina fakturor från olika leverantörer på en och samma plats (din bank). Har man e-faktura sedan tidigare har ens val följt med automatiskt i vår flytt över till Billogram. Information om fakturor skickas ut via e-post även för de med e-faktura. Om du vill ändra inställningarna för vilka meddelanden du får från Billogram så kika här.

Pappersfaktura

Precis vad det låter som: en fysisk faktura utskriven på papper. Du betalar genom att manuellt mata in uppgifterna via bankens hemsida eller app. Det är en typ av faktura som vi gärna frångår helt då det kräver mycket mer kostnader och resurser i form av till exempel papper, kuvert och porto - och så bidrar det till onödiga utsläpp under brevtransporten. Sedan är det lätt att någon siffra hamnar tokigt när man själv matar in uppgifterna vilket orsakar merjobb för vår personal på kundservice och ekonomiavdelningen. Så ju fler som väljer bort pappersfakturan desto bättre är det för både oss och våra kunder - och inte minst för miljön!

Mer information om våra fakturor och instruktioner för hur du byter från pappersfaktura hittar du HÄR

Vilka är fördelarna med den nya webbfakturan?

Via vår faktureringspartner Billogram kan vi nu erbjuda en mer klimatsmart faktura med samma interaktiva funktionalitet som en hemsida. För dig som kund innebär det en rad fördelar:

Smidighet

Med Billogram blir det tryggt och smidigt att ta emot och betala din faktura. Billogram ser till att den kommer fram i tid, att du som kund förstår vad som ska betalas och slutligen att du kan betala på ett enkelt sätt som passar dig. Via webbfakturan kan du också själv aktivera autogiro med hjälp av Mobilt BankID.

Tydlighet

Med vår webbfaktura syns det direkt om fakturan är betald eller inte, vilket minskar risken för felbetalningar, överbetalningar och onödiga påminnelseavgifter. Därtill finns all din fakturahistorik tillgänglig med varje faktura, så att du kan jämföra olika fakturor. Om din faktura skulle förändras på något sätt kommer du enkelt att kunna följa händelseförloppet via nya fakturavyn.

Hållbarhet

Ett byte till webbfaktura gör stor skillnad miljömässigt när det kommer till att reducera förbrukning av papper och antalet transporter.

Tillgänglighet

På webbfakturan kan du enkelt ställa eventuella fakturafrågor direkt till kundtjänst, via en meddelandefunktion på fakturan och få svar i nära anslutning till fakturan som frågorna handlar om.

Har du pappersfaktura? Anmäl byte till webbfaktura här

Har HEMAB fått nya bankgironummer?

Ja!

5825-6926 (manuell inbetalning samt EDI/SVE-faktura)

5825-7023 (e-faktura)

Gäller från och med 1 juni 2022. För dig som gör manuella inbetalningar är det viktigt att du kontrollerar att du betalar till bankgironumret som står angivet på aktuell faktura. Har du e-faktura och/eller autogiro sedan tidigare behöver du inte vidta någon åtgärd.

Jag har pappersfaktura idag - hur påverkas jag?

Vi kommer fortsätta erbjuda pappersfakturor tills vidare. Men vi ser gärna att så många som möjligt väljer bort pappersfakturan då digitala alternativ sparar både på våra och miljöns resurser.

Det du behöver är en e-postadress och en dator, läsplatta eller en modern mobiltelefon. Vi har full förståelse för att det kan kännas svårt och krångligt att ändra på något man är van vid och gjort under många år. Det sista vi vill är att våra kunder ska ha en besvärlig och frustrerande upplevelse i kontakt med oss. Faktum är att det långsiktiga syftet med denna förändring är precis det motsatta - det ska bli enklare och smidigare för våra kunder att betala sina fakturor.

Ett samhälle i förändring

Vårt samhälle förändras som bekant hela tiden. Service och tjänster har blivit digitala i ett rasande tempo, och det är inte ovanligt att företag som HEMAB slits mellan "det gamla vanliga" som man vet fungerar och "det senaste" som främst den nya generationen efterfrågar (lösningar som ofta är effektivare både tekniskt och ekonomiskt). Vi försöker alltid sträva efter en balans mellan det inarbetade och det innovativa så att vi förblir ett relevant och attraktivt företag - även imorgon.

Vi finns här för dig

Vi förstår att inte alla upplever en övergång från pappersfaktura till ett digitalt alternativ som positivt. Vi kommer fylla på med information på denna sida för att underlätta - och så står vår kundservice redo att stötta dig via telefon och e-post. Ett tips är att du ber en vän, släkting eller granne om hjälp om du känner sig osäker på tekniken. Har du inte tillgång till någon sådan person är du givetvis välkommen att fysiskt besöka oss i receptionen på Västra Ringvägen 125 - en numer ganska ovanlig service sett till resten av branschen och något vi är stolta över att vi behållit genom år av digitalisering.

Har du pappersfaktura? Anmäl byte till webbfaktura här

Var finns nya meddelandetjänsten för kontakt med kundservice?

Med Billogram får vi och våra kunder tillgång till en smidig, digital meddelandetjänst. På din dator, läsplatta eller mobil öppnar du den webbfaktura du har frågor kring - och längst ner på sidan finns en knapp med titeln "Kontakta oss". Den tar dig till en chatliknande tjänst där både du och vår kundservice tydligt ser vilken faktura som diskuteras. Här finns även en överskådlig tidslinje över fakturans historik.

Alla kunder som uppgivit sin e-postadress och har någon form av digital faktura får ett e-postmeddelande från Billogram när en ny faktura skickas ut. Via knappen "Öppna fakturan" i meddelandet öppnas fakturan i webbläsaren och man kan starta en konversation med vår kundservice.

Har du pappersfaktura? Anmäl byte till webbfaktura här

Varför får jag med e-faktura ändå meddelanden från Billogram?

Även som kund med e-faktura får man ett e-postmeddelande från Billogram i samband med att en faktura skickas ut från oss (förutsatt att man uppgivit sin e-postadress). I meddelandet står det att fakturan har skickats till banken som e-faktura - och så finns en länk till webbfakturan där man bland annat kan se specifikationer, ladda ner fakturor som PDF och kontakta kundservice. Det som saknas för kunder med e-faktura är betalningsmöjlighet då alltså detta skall göras via bankens hemsida eller app.

Avaktivera meddelanden från Billogram

Om man har e-faktura men inte önskar notiser från Billogram behöver man klicka på "Öppna fakturan" i e-postmeddelandet. Webbläsaren öppnas och man kommer då till webbfakturan. Högst upp till höger finns en meny, klicka på "Inställningar". Under "Kontaktinformation" kan man ändra vilka notiser man önskar att få.

Jag har fått en värdevi från Billogram - hur löser jag ut den?

Om du har gjort en felaktig betalning - t.ex. betalat samma faktura två gånger eller skrivit ett för högt belopp vid manuell inmatning - så försöker Billogram först betala tillbaka det överstigande beloppet direkt till ditt bankkonto. Vid manuella betalningar följer dock inte ditt bankkontonummer med i informationen från din bank till Billogram - och därför måste en värdeavi skickas ut istället. Den kan bland annat lösas in i ett flertal kända butikskedjor. Dock är denna hantering givetvis mer kostsam än en digital transaktion - och en avgift tas därför ut i samband med att man löser in avin.

HÄR Länk till annan webbplats. hittar du instruktioner om hur du löser in din värdeavi och aktuella avgifter.

För att få pengarna insatta på ditt konto istället behöver du kontakta Billograms support: support@billogram.com

Det bästa och enklaste sättet att undvika framtida felaktiga betalningar och onödiga avgifter är att välja en digital faktura med autogiro! Ansök om webbfaktura här

Tack alla vardagshjältar som väljer bort pappersfakturan