En välskött pumpstation håller längre och fungerar bättre. Vi har ett delat ansvar för pumpen men vi står för kostnaden av normalt underhåll.
Endast spillvatten i form av bad-, dusch-, tvätt-, disk-, och toalettvatten får ledas till LTA-enheten. Inget regn- eller dräneringsvatten får tillföras.
Vi ansvarar för och äger LTA-enheten som finns installerad hos dig. Vi står också för service och underhåll av pumpen då den är en del av spillvattensystemet. Det innebär dock inte att vi står för alla kostnader om pumpen går sönder eller skadas på grund av felaktigt användande.
Vi sköter, underhåller och förnyar LTA-enheten om
Du står för kostnaden om:
Det är viktigt att du anmäler till oss så fort som möjligt om larmet går. I normalfall åtgärdas felet inom 24 timmar. Du ska inte släppa ut något vatten i avloppet innan felet är avhjälpt. Om LTA-pumpen överfylls kan både ditt hus och pumpen skadas. För att underlätta för vår personal ska LTA-stationen vara lätt tillgänglig vid alla väder och den får inte överbyggas.
När larmet går eller problem uppstår anmäler du direkt till vår Kundservice på telefonnummer 0611-55 75 00. Efter kontorstid är det 0611-55 75 55 som är vårt journummer. När vi mottagit felanmälan, så sätts berörd personal in så snabbt som möjligt i arbetet.
Det är i avloppsreningsverket ditt spillvatten renas för att kunna släppas ut i naturen igen.
Hur är ditt dagvatten kopplat? Gamla byggmetoder gör att mycket vatten leds till våra reningsverk i onödan.