- Nu har transportföretaget hittat alla de åtgärder och anpassningar som behöver göras tillfälligt i trafikmiljön, säger Pär Marklund projektledare på HEMAB. Det handlar om att flytta några vägskyltar och fylla med grus mot några kantstenar och enstaka diken. I stort var det ett lyckat test.
De två vindkraftverken kommer vart och ett att bestå av ett flertal stora lastbilstransporter, vilka samtliga ska framföras längs den nu testade vägen.
- Det var fascinerande att se den skickliga navigeringen med detta jättefordon och vi fick en föraning om hur stort intresset kommer att kunna bli från allmänheten då de riktiga transporterna ska ske i höst, säger Andreas Einarsson informationschef på HEMAB.
Provkörningen startade i Härnösands hamn dit vindkraftverken med stor sannolikhet kommer att skeppas i november 2011.
Från E4-korsningen vid Polishuset har transportföretaget två alternativ; att backa eller köra rättvända. Vilket alternativ som väljs får vi se i november.
Om alternativet att köra rättvänd från E4 ner till korsningen Storgatan-Brunnshusgatan väljs blir det nödvändigt att backa Brunnshusgatan förbi Simhallen upp till rondellen vid Hovsgatan.
En del skyltar och stolpar kommer att behöva avlägsnas tillfälligt under transporterna i november 2011.
Varje millimeter är viktig för de yrkesskickliga förarna. Här påbörjas backningen bort mot Simhallen.
Uppe på toppen av Vårdkasen kommer man att backa lastbil med släp cirka 800 meter ut mot platsen där den ena vindkraftverket ska stå.