Intresset att köpa och köra elbil ökar kraftigt

På ett år har intresset för elbilar ökat med 50 procent med omtanken om miljön som största drivkraft. Det ökade intresset är en positiv signal när Härnösand inom kort får sin första elladdstation för el- och elhybridbilar.

- Det känns betryggande att återigen får bekräftelse på att tillskapandet av en elladdstation i Härnösand är efterfrågad. Det här resultatet visar att vi är på helt rätt väg, säger Pär Marklund, projektledare på HEMAB.


Fyrtio procent av de tillfrågade i Elmätaren, Svensk Energis konsumentbarometer, planerar att köpa ny bil inom tre år. Av dessa överväger tre av tio att köpa en elbil, en ökning med tio procentenheter på ett år. Miljöhänsyn är det överlägset viktigaste skälet till att välja el som drivmedel (58 procent), men ekonomin spelar också in (28 procent).


Trots det växande intresset finns det flera anledningar till att vi inte ser ännu fler elbilar på gatorna.


- Framför allt upplever svenskarna (37 procent) att elbilar är dyra. Det stämmer om man bara ser till inköpskostnaden, men både driftskostnader och reservdelar är billigare än för en diesel- eller bensinbil. Till exempel kostar det omkring tre kronor att tanka med el jämfört med drygt tio kronor för annat bränsle, säger Malin Thorsén, projektledare för Ladda Sverige på Svensk Energi.


Snabbt fler fordon och fler laddare

Nyligen rapporterade Power Circle om att antalet laddbara fordon i Sverige ökade med 414 stycken under oktober månad, trots att supermiljöbilspremien tillfälligt är slut. Hittills i år har de laddbara fordonen ökat med 122 procent, eller 3 922 fordon. I slutet av oktober fanns totalt 7 144 laddbara fordon. 60 procent av dessa är laddhybrider och 40 procent fordon med enbart eldrift.


Elbranschen tar initiativ

Sverige har ett politiskt mål om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Elbranschen är självklart med och driver denna utveckling. Ett exempel är projektet Laddinfrastruktur längs Green Highway som Jämtkraft, Sundsvall Elnät och Mittuniversitetet samarbetar i. Förutom utbyggnaden av elladdstationer ska även ett forskarteam med Mittuniversitetet i spetsen undersöka samhällets och enskilda bilisters inställning till den laddinfrastruktur som byggs ut. Energimyndigheten medfinansierar projektet med 7,4 miljoner kronor. Totalt 11 snabbladdare och 82 smartladdningsstationer ska installeras i Västernorrland och Jämtlands län fram till den 15 maj 2015.


Utvecklingen i Härnösand

I Härnösand byggs en elladdstation under november/december i år.


- Vi bygger inte bara en fysisk elladdstation. Vi bygger ett samarbetsnätverk där Härnösands kommun och även bilhandlare är med. Både Berners och Bilbolaget är engagerade och förverkligar Härnösands första elladdstation, säger Andreas Einarsson, marknads- och kommunikationschef HEMAB.


Mer information

Mer information om undersökningen på svenskenergi.se.länk till annan webbplats


Mer om utvecklingen i Härnösand här ”Härnösand får sin första elladdstation”.

HEMABs elbil C-Zero med batteri: litium-jon, 16 kWh, elmotor: 47 kW, elförbrukning: 13,5 kWh/100 km och en räckvidd om max 150 km. Foto: Joel Lindström.

HEMABs elbil C-Zero med batteri: litium-jon, 16 kWh, elmotor: 47 kW, elförbrukning: 13,5 kWh/100 km och en räckvidd om max 150 km. Foto: Joel Lindström.