Fyra företag fick för höga fakturor

Fyra företagskunder har fått felaktiga fakturor med till synes orimliga belopp. Kunderna meddelades om detta i god tid före att de tagit emot fakturorna.
Som tur var så upptäckte vi felet innan kunderna fått sina fakturor och har haft telefonkontakt med samtliga i förra veckan i god tid innan de fått sina fakturor.

De felaktiga fakturorna är redan krediterade och ersatta med nya fakturor. Anledningen är att vi genomför ett projekt att förbättra och förenkla språkbruk och presentation av information på fakturorna och tyvärr har det för fyra kunder blivit ett fel. På en rad i kundsystemet som styr om ackumulerat mätvärde ska användas eller inte har det skrivits ett "J" istället för ett "N", det vill säga mänskliga faktorn har spelat in.

De berörda är ett lokalt företag, en större butikskedja, en församling samt ett statligt verk. Vi ber om ursäkt för det inträffade men är säkra på att samma fel inte ska inträffa igen.